تاریخچه پیامک در ایران و جهان

تاریخچه پیامک در ایران و جهان

تاریخچه پیامک در ایران و جهان

آیا برایتان این سوال پیش آمده که اولین بار اس ام اس یا همان Short Message Service چگونه و توسط چه کسی ارسال شد؟ این سرویس پیامک که در ایران و جهان عرضه میشود، درواقع بستری است که مشترکان با استفاده از آن میتوانند پیامک نوشتاری ارسال کنند.

در ادامه به تاریخچه پیامک در ایران و جهان خواهیم پرداخت و روند پیشرفت آن را بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه پیامک

چه کسی اولین پیامک را فرستاد؟

اولین نفری که اس ام اس ارسال کرد، پدر پیامک یا SMS “ماتی ماکونن”، مهندسی فنلاندی بود که در سال ۱۹۸۴ در یک پیتزافروشی در کپنهاگ، وقتی برای شرکت در کنفرانسی با موضوع آینده ارتباطات موبایلی به دانمارک آمده بود، ایده سرویس پیام‌رسانی برای گوشی‌های دیجیتال GSM به ذهنش خطور کرد، اما متأسفانه او هرگز برای این کار دستمزدی دریافت نکرد، زیرا حق امتیاز ایده را به ثبت نرسانده بود.

اولین پیامک چه زمانی ارسال شد؟

می‌توان گفت، اولین پیامک در سال ۱۹۹۲ توسط بریت نیل پاپ‌وُورس به مدیر اپراتور وُدافون، ریچارد جرویس در مهمانی کارمندان، در شب کریسمس ارسال شد که متن پیامک “کریسمس مبارک” بود. پاپ‌وورس سرویس ارسال پیام کوتاه یا همان پیامک را از کامپیوتر محل کار خود به یک گوشی موبایل اوربیتل ۹۰۱ ارسال کرده بود.

تاریخچه پیامک در ایران

در ايران فناوري پيام کوتاه، با دنياي تبليغات بيگانه نيست و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از خدمات پیام کوتاه در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از این سال به بعد استفاده از پیام کوتاه به‌ تدریج در میان کاربران ایرانی تلفن همراه فراگیر شد.

براساس گزارش منتشره از شرکت مخابرات ايران تعداد مشترکان تلفن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همراه در ابتداي سال 1383 رقمي برابر با 876/449/3 نفر بوده است که با رشد 91/47درصدي در انتهاي سال 1383 به 749/102/5 مشترک افزايش يافته است. در سال 1385 با اضافه شدن سرويس پيام‌‌‌‌‌‌‌‌‌کوتاه تلفن همراه تمام مشترکان، رشد بيشتري در برداشت و به تدریج در بین کاربران ایرانی فراگیر شد، در اين سال حدود 8 میلیارد پیام کوتاه در ایران مبادله شد.

با سامانه سات اس ام اس، هدفمند پیامک بفرستید

در این مطلب با تاریخچه و پیشینه پیامک در ایران و جهان آشنا شدیم. امروزه با گذشت چندین دهه از ورود پیامک به ایران بازاریابی از طریق پیامک، هنوز هم نسبت به گذشته رونق زیادی دارد و جزو برترین سامانه های ارسال پیام کوتاه محسوب میشود. با سامانه ارسال پیامک انبوه سات اس ام اس میتوان به راحتی به کسب و کار خود رونق دهید و پیامک انبوه ارسال کنید.

 

دیدگاه‌ها

قوانین ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *