تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت

تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت

جاوا و جاوا اسکریپت هر دو جزء اصلی دنیای برنامه نویسی هستند. غیرممکن است که حتی یک علاقه گذرا به کدنویسی داشته باشید و به اصطلاحات آن برخورد نکنید. اما آنها همچنین می توانند به راحتی اشتباه گرفته شوند. برخی ممکن است این اشتباه را مرتکب شوند که جاوا فقط یک نسخه کوتاه شده از جاوا اسکریپت است. در حقیقت، اگرچه همپوشانی هایی وجود دارد، اما عملکرد این دو زبان بسیار متفاوت است. بنابراین اجازه دهید آن را در این راهنما برای درک تفاوت بین جاوا و جاوا اسکریپت بررسی کنیم.

طبق وب سایت رسمی کد جاوا اسکریپت به طور کامل به صورت متن نوشته شده است و فقط باید تفسیر شود. از طرف دیگر جاوا باید کامپایل شود. آنها همچنین برای انواع مختلف پروژه ها استفاده می شوند. جاوا برای ساخت برنامه های کاربردی در دستگاه ها یا مرورگرها استفاده می شود، در حالی که جاوا اسکریپت عمدتاً در اسناد HTML و مرورگرها استفاده می شود. برای استفاده از جاوا و جاوا اسکریپت از پلاگین های مختلفی استفاده می شود.

جاوا

جاوا یکی از پایه‌های اصلی برای اتصال سیستم‌های سازمانی قدیمی به واسط‌های وب بسیار پویا بوده است که به آن در دنیای سازمانی استفاده گسترده می‌دهد. از حمایت بسیاری از شرکت های بزرگ برخوردار است و به شدت در پشته آنها استفاده می شود. شرکت هایی که از جاوا استفاده می کنند عبارتند از:

Airbnb عمدتاً از جاوا برای توسعه backend خود استفاده می کند.

گوگل در بسیاری از برنامه های خود از جاوا از جمله Web Toolkit، برنامه های مبتنی بر اندروید و Gmail استفاده می کند.

Uber بر روی جاوا ساخته شده است و اغلب توسعه دهندگان جاوا را جستجو می کند.

پی پال یکی از اولین پلتفرم های پرداخت بزرگی بود که از جاوا استفاده کرد. آنها شروع به بازسازی پلتفرم خود با جاوا اسکریپت کرده اند، اما بیشتر آن هنوز از جاوا استفاده می کند.

تسلا از زبان های برنامه نویسی زیادی استفاده می کند، اما در جستجوی شغل خود به دانش جاوا نیاز دارد.

توییتر از جاوا برای یک رابط دیجیتال روان استفاده می کند.

Minecraft، یک بازی ویدیویی محبوب، با استفاده از جاوا توسعه یافته است.

ناسا از جاوا برای نگهداری و مشاهده نرم افزار خود استفاده می کند

Spotify در درجه اول از Python استفاده می کند، اما مقدار زیادی جاوا در توسعه Backend آنها استفاده می شود.

جاوا

جاوا اسکریپت

به نظر می رسد جاوا اسکریپت یک مختل کننده طبیعی است که در مکان های مختلف ظاهر می شود. در حالی که جاوا اسکریپت برای پاسخگویی به نیازهای برنامه سمت کلاینت در یک مرورگر متولد شد، جاوا اسکریپت از طریق NodeJS به سرور و دسکتاپ سفر کرد و واضح است که اینجا باقی مانده است. فریمورک‌های عالی UI – مانند AngularJS می‌توانند با هر نوع پیاده‌سازی back-end به صورت هم افزایی کار کنند.

تعداد زیادی فریمورک کاربردی ترکیبی موبایل وارد بازار شده است. آنها چند پلتفرمی هستند بنابراین روی بسیاری از دستگاه های تلفن همراه مختلف بدون کامپایل مجدد کار می کنند. آنها دقیقاً شبیه برنامه های کاربردی بومی هستند و به شتاب سنج ها، صفحه نمایش های لمسی و بقیه وسعت سخت افزار موجود در دستگاه های تلفن همراه متصل می شوند. تعدادی از موتورهای بازی مانند Kiwi و Bablyno از جاوا اسکریپت برای شخصی سازی گیم پلی خود استفاده می کنند.

جاوا اسکریپت

تالیف شده در مقابل تفسیر شده

زبان‌های کامپایل‌شده مانند جاوا، کد کل پروژه را در حین بهینه‌سازی و تبدیل خط‌ نوشته‌ها به کد بایتی که می‌تواند توسط ماشین مجازی جاوا (JVM) در تاریخ بعدی خوانده شود، بررسی می‌کند. مقدار قابل توجهی از خطاهای نحوی را می گیرد و در زمان کامپایل به کدگذاران هشدار می دهد.

از آن نقطه به بعد، کدگذار با یک بسته فشرده از کدهای بایت مانند Java Archive (JAR) یا Web Archive (WAR) در مورد یک برنامه وب کار می کند. سپس این بسته می تواند توسط یک ماشین مجازی یا یک محفظه وب اجرا شود که آن را باز می کند، آن را در حافظه بارگذاری می کند، یک نقطه ورودی را پیدا می کند و آن را در دسکتاپ یا سرور شخصی زنده می کند. این شما را از خطاهای منطقی برنامه نویسی باز نمی دارد، اما حداقل فرصتی دارید که تمام خطاهای نحوی را درست خارج از دروازه تصحیح کنید.

امنیت مالکیت معنوی نیز مسئله ای است که توسط بسیاری از زبان های کامپایل شده حل شده است. کامپایل جاوا ذاتاً از کد شما در برابر کامپایل شدن محافظت نمی کند، اما راه هایی برای محافظت از خروجی شما وجود دارد که در منابع مختلف در اینترنت ذکر شده است.

زبان‌های تفسیر شده مانند جاوا اسکریپت کد منبع شما را در زمان اجرا می‌خوانند و آن را در حین انجام تفسیر می‌کنند. مترجمان آنقدر سریع و قدرتمند شده‌اند که ضربه اجرا از عمل تفسیر به سختی قابل توجه است.

از یک طرف، بسیاری از راه حل های “خلاقانه” و دستکاری های پویا در پایه کد موجود را فراهم می کند. از سوی دیگر، فرهنگ میانبرها، “داکت نواری”، کد هوشمندانه و راه حل های مبهم را ترویج می کند. ایجاد و نگهداری پروژه های بزرگ در جاوا اسکریپت به فرهنگ و نظم سازمانی زیادی نیاز دارد.

در مورد امنیت مالکیت معنوی، واقعاً هیچ راه خوبی برای اینکه کد شما هم قابل اجرا و هم غیرقابل دسترسی باشد وجود ندارد. بسته‌های مبهم‌سازی «مینی‌فایر»، «زشت» و دیگر بسته‌های مبهم وجود دارند، اما هیچ‌کدام از آنها کد شما را به اندازه‌ای درهم نمی‌کنند که در نهایت غیرقابل خواندن باشد. دلیل آن این است که مفسر باید بتواند کد شما را در زمان اجرا بخواند. بسته مبهم می تواند از شر همه فضاها، بازگرداندن کالسکه و زبانه ها خلاص شود و به طور کلی آن را مانند یک تکه آشفته به نظر برساند. اما در نهایت، باید بسیاری از عناصر اصلی را در خود نگه دارد.

تایپ قوی و تایپ پویا

جاوا تمام متغیرهای خود را در یک نوع خاص قفل می کند. اگر یک شی از یک نوع خاص را تعریف کنید یا یک متغیر از نوع اولیه مجموعه ایجاد کنید، آن متغیر در هویت خود قفل می شود. اگر ناهماهنگی وجود داشته باشد، تا زمانی که مشکل را برطرف نکنید، نمی‌توانید کد خود را اجرا کنید. این محدودیت عادات کدنویسی خوب را مجبور می کند و مستلزم آن است که اهداف در هر پروژه جاوا هماهنگ شوند.

یکی از نکات منفی بالقوه این ویژگی زبان این است که مراسم خوبی با تایپ قوی احاطه شده است. از آنجایی که روش ها و ویژگی های عمومی جدید برای هر شی باید بخشی از یک رابط عمومی باشد، این عناصر اغلب باید در سراسر درخت ارثی تعریف شوند. این گسترش تعاریف مختلف شی را در طول فرآیند توسعه پیچیده می کند. نمونه سازی را سخت تر می کند و به طور بالقوه توسعه سریع را در مراحل اولیه ایجاد محصول کند می کند.

تایپ پویا، همانطور که در جاوا اسکریپت مشخص شده است، به شما این امکان را می دهد که در هنگام شناور شدن در هوا، شهرهایی را در آسمان بسازید. این به شما امکان می دهد متغیرها، ساختارهای داده، اشیا، توابع و آرایه ها را در یک خط، در جایی که به آنها نیاز دارید، تعریف کنید. این باعث ایجاد کدهای نسبتاً متزلزلی می شود، اما اجازه می دهد تا همه چیز در صحنه قرار گیرد. شما باید ساختار یک شی را در زمینه خود تعریف کنید.

نقطه ضعف اصلی تایپ پویا عدم اطمینان از آنچه که متغیر شما واقعاً در هر لحظه حاوی آن است است. اگر محتوای اشتباهی را به متغیری در جای دیگری از کد اختصاص دهید، تا زمانی که یک خط بی معنی واقعاً اجرا نشود، آن را کشف نخواهید کرد. کد شما تنها زمانی منفجر می شود که بخواهید “در را باز کنید” را اجرا کنید و متوجه شوید که واقعاً یک بچه گربه را در آغوش گرفته اید.

چند روش برای اصلاح این وضعیت وجود دارد. می توانید انواع خاصی را تعریف کنید و آن انواع و همچنین خصوصیات و توابع مربوط به اشیاء خاص را قبل از استفاده از آنها بررسی کنید. با این حال، این یک سربار اضافه می کند که آزادانه توسط زبان های تایپ شده قوی مدیریت می شود. شما همچنین می توانید از TypeScript استفاده کنید، که یک تقویت از پیش کامپایل شده برای جاوا اسکریپت است که تایپ قوی را به زبان معرفی می کند و از آن نقطه نظر مشابه یک کامپایلر عمل می کند.

برنامه نویسی شی گرا

جاوا و جاوا اسکریپت هر دو زبان شی گرا هستند. در حالی که جاوا نیاز به استفاده از اشیاء در سرتاسر پایگاه کد دارد، جاوا اسکریپت به طور قابل توجهی بخشنده تر است و امکان برنامه نویسی خطی ساده را بدون استفاده از اشیاء فراهم می کند. هر دو زبان اجازه وراثت و چندشکلی را می دهند. اصلی ترین عناصر طراحی شی گرا. جاوا اسکریپت به دلیل ماهیت پویای زبان و نحو نسبتاً پیچیده ای که برای بیان چنین ساختارهایی مورد نیاز است، در مورد آن ناخوشایندتر است.

برنامه نویسی تابعی

توابع در جاوا اسکریپت شهروندان درجه یک هستند. آنها مانند اشیاء رفتار می شوند، می توانند به توابع دیگر منتقل شوند و در صورت لزوم می توانند متغیرهای عضو خود را حمل کنند. چنین انعطاف‌پذیری راه‌حل‌ها و الگوهای طراحی بسیار جالبی را امکان‌پذیر می‌کند که فقط برای زبان‌هایی که از برنامه‌نویسی کاربردی پشتیبانی می‌کنند در دسترس هستند.

جاوا پاسخ خاص خود را به برنامه نویسی تابعی دارد. جاوا لامبداها را در جاوا 1.8 (“جاوا 8”) معرفی می کند که روشی قدرتمند برای فیلتر کردن و دستکاری مجموعه داده ها هستند. همانطور که گفته شد، کاربرد لامبدا به دستکاری داده ها محدود می شود و قدمی فراتر از آن نمی گذارد.

دیدگاه‌ها

قوانین ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *