علل و رفع خطای 404

علل و رفع خطای 404

در ارتباطات شبکه کامپیوتری، پیام خطای HTTP 404، 404، یافت نشد، خطای 404، 404، پیغام خطای صفحه یافت نشد یا فایل یافت نشد، یک کد پاسخ استاندارد پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) است که نشان می دهد مرورگر قادر به برقراری ارتباط با سرور داده شده است، اما سرور نتوانسته آنچه را که درخواست شده است پیدا کند. همچنین ممکن است از این خطا زمانی استفاده شود که سروری مایل به افشای اطلاعات درخواستی خود نباشد.

علل و رفع خطای 404

سرور میزبان وب سایت معمولاً هنگامی که کاربر سعی می کند پیوند شکسته یا منقضی را دنبال کند، یک صفحه وب “404 یافت نشد” ایجاد می کند. از این رو خطای 404 یکی از قابل تشخیص ترین خطاهایی است که در شبکه جهانی وب با آن مواجه شده است.

هنگام برقراری ارتباط از طریق HTTP، یک سرور باید به یک درخواست، مانند درخواست مرورگر وب برای یک صفحه وب، با یک کد پاسخ عددی و یک پیام اختیاری، اجباری یا غیرمجاز (بر اساس کد وضعیت) پاسخ دهد. در کد 404، رقم اول یک خطای کلاینت را نشان می دهد، مانند یک اشتباه تایپ شده Uniform Resource Locator (URL). دو رقم زیر نشان دهنده خطای خاصی است که با آن مواجه شده است. استفاده HTTP از کدهای سه رقمی مشابه استفاده از این کدها در پروتکل های قبلی مانند FTP و NNTP است. در سطح HTTP، یک کد پاسخ 404 با یک “عبارت دلیل” قابل خواندن توسط انسان دنبال می شود. مشخصات HTTP عبارت “Not Found” را پیشنهاد می کند و بسیاری از سرورهای وب به طور پیش فرض یک صفحه HTML صادر می کنند که شامل کد 404 و عبارت “Not Found” است.

خطای 404 اغلب زمانی که صفحات منتقل شده یا حذف شده اند، برمی گردد. در حالت اول، بهتر است از نگاشت URL یا تغییر مسیر URL با بازگرداندن یک پاسخ 301 Moved Permanently استفاده شود، که می تواند در اکثر فایل های پیکربندی سرور یا از طریق بازنویسی URL پیکربندی شود. در حالت دوم، یک 410 Gone باید برگردانده شود. از آنجایی که این دو گزینه نیاز به پیکربندی سرور خاصی دارند، اکثر وب سایت ها از آنها استفاده نمی کنند.

خطاهای 404 را نباید با خطاهای DNS اشتباه گرفت، این خطاها زمانی ظاهر می شوند که URL داده شده به نام سروری اشاره می کند که وجود ندارد. خطای 404 نشان می دهد که خود سرور پیدا شده است، اما سرور قادر به بازیابی صفحه درخواستی نیست.

راه های رفع خطای 404

صفحه را رفرش کنید
این اغلب اتفاق نمی افتد، اما گاهی اوقات سرورهای وب ممکن است دچار مشکل شوند و به سادگی صفحه ای را که واقعا وجود دارد نشان ندهند. اولین چیزی که باید امتحان کنید، رفرش کردن صفحه است. اکثر مرورگرها از کلید F5 برای تازه کردن استفاده می کنند و همچنین دکمه Refresh را در جایی در نوار آدرس ارائه می دهند. خیلی اوقات مشکل را حل نمی کند، اما فقط یک ثانیه طول می کشد تا امتحان کنید.

آدرس را دوبار بررسی کنید
اگر خودتان URL را در کادر آدرس خود تایپ کرده اید، ممکن است اشتباه تایپ کرده باشید. اگر روی پیوندی در صفحه وب دیگری کلیک کردید و خطای 404 به شما نشان داده شد، ممکن است پیوند در صفحه پیوند اشتباه تایپ شده باشد.

کش مرورگر خود را پاک کنید
همچنین ممکن است صفحه دارای خطا در مرورگر شما ذخیره شده باشد، اما پیوند واقعی در وب سایت تغییر کرده است. برای آزمایش این امکان، باید کش مرورگر خود را پاک کنید. برخی از وب‌سایت‌ها ممکن است چند ثانیه بیشتر طول بکشد تا همه داده‌های ذخیره‌شده قبلی را بارگیری کنند.

 

دیدگاه‌ها

قوانین ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *