ماکت وب سایت چیست؟

ماکت وب سایت چیست؟

وب‌سایت‌های باکیفیت این روزها بسیار رایج هستند، به راحتی می‌توان فراموش کرد که چقدر کار برای ساختن آن نیاز است. از نوشتن ایده‌ها در دفترچه یادداشت گرفته تا طرح‌های سطح پایین از طریق آزمایش و برنامه‌نویسی کاربر، کل فرآیند می‌تواند دلهره‌آور باشد، به خصوص اگر اولین بار باشد.

از طرف دیگر، دیدن یک وب سایت که از یک ایده در ذهن یک طراح به یک حضور آنلاین پررنگ تبدیل می شود، هیجان انگیز است. در فرآیند طراحی وب سایت، ماکت زمانی است که محصول نهایی واقعاً شروع به شکل گیری می کند.

ماکت‌های وب‌سایت، اولین تصویر واضحی از چگونگی جستجوی یک وب‌سایت برای شما و سایر سهامدارانتان را ارائه می‌دهند. از آنجایی که فاز ماکت در وسط فرآیند طراحی قرار دارد، می توان آن را نادیده گرفت. با این حال، این یک گام حیاتی است که همه طراحان وب باید آن را درک کنند.

در این راهنما، ما توضیح خواهیم داد که ماکت چیست، چه زمانی آنها را می‌سازید و چگونه ساخته می‌شوند. سپس، ما ابزارهایی را به شما پیشنهاد می کنیم که می توانید از آنها برای پیش نویس مدل های خود استفاده کنید و صفحات دفترچه یادداشت خود را به صفحات وب خیره کننده تبدیل کنید.

ماکت وب سایت چیست؟

ماکت وب سایت یک مدل بصری ثابت است که نشان می دهد یک صفحه وب، وب سایت یا برنامه وب در شکل نهایی خود چگونه خواهد بود. یک ماکت به گونه‌ای طراحی شده است که شبیه محصول نهایی باشد، اما هنوز کاربردی نیست (یعنی نمی‌توانید با آن تعامل داشته باشید).

ماکت وب‌سایت معمولاً شامل طرح‌بندی‌های اصلی سایت، عناصر صفحه، نام تجاری، رنگ‌ها، فونت‌ها و محتوایی مانند متن و تصاویر است (اگرچه ممکن است از محتوای مکان‌نما مانند متن lorem ipsum و تصاویر موجود استفاده کند)، با هدف شبیه‌سازی وب‌سایت نهایی. برای طراحان، توسعه دهندگان، مدیران محصول، مشتریان و سایر ذینفعان.

نکته مهم این است که یک مدل وب سایت ثابت است، نشان می دهد که یک وب سایت چگونه به نظر می رسد، اما نه اینکه چگونه رفتار می کند. این شامل قطعات متحرک مانند انیمیشن ها، پاپ آپ ها، لغزنده های تصویر، دکمه های قابل کلیک، یا لینک های کاری نیست. اینها بعداً در مرحله نمونه سازی و در نهایت در وب سایت نهایی به طراحی اضافه می شوند.

چه زمانی ماکت های وب سایت را ایجاد می کنید؟
ماکت های وب سایت در میانه فرآیند ایجاد وب سایت ساخته می شوند. در حالی که رویکردهای توسعه سایت متفاوت است، اکثر آنها شامل پنج مرحله گسترده هستند: ایده‌پردازی و تحقیق، قالب‌بندی سیمی، مدل‌سازی، نمونه‌سازی اولیه و برنامه‌نویسی.

در مرحله ایده‌پردازی و تحقیق، طراحان وب‌سایت و محصول تعیین می‌کنند که وب‌سایت باید چه کارهایی را انجام دهد و چه چیزهایی را برای جلب رضایت مشتری و کاربران باید شامل شود.

در مرحله بعد، تیم وایرفریم ها را ایجاد می کند. Wireframe طرحی از وب سایت است که عملکردهای اساسی، عناصر، محتوا، طرح بندی را ترسیم می کند. این به عنوان پایه ای برای طراحان عمل می کند تا عناصر بصری را در بالا اضافه کنند. وایرفریم ها می توانند با وفاداری پایین یا بالا باشند. در مثال زیر، قاب سمت چپ با کیفیت پایین و سمت راست دارای وفاداری بالا است:

ماکت وب سایت چیست؟

موکاپ‌ها مرحله بعدی بعد از وایرفریم هستند، زمانی که طرح‌های با وفاداری پایین به طرح‌های وب‌سایتی تبدیل می‌شوند. ماکت طرح‌بندی‌های اساسی را از یک Wireframe می‌گیرد و محتوا، نام تجاری و استایل را اضافه می‌کند. همچنین در اینجاست که طراحان بازخوردی از سهامداران دریافت می‌کنند و قبل از ادامه به نمونه‌های اولیه، طرح‌های مدل خود را تکرار می‌کنند.

دیدگاه‌ها

قوانین ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *