هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) به شبیه‌سازی هوش انسانی در ماشین‌هایی اشاره دارد که طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که مانند انسان فکر کنند و از اعمال آن‌ها تقلید کنند. این اصطلاح همچنین ممکن است برای هر ماشینی به کار رود که ویژگی های مرتبط با ذهن انسان مانند یادگیری و حل مسئله را نشان می دهد.ویژگی ایده آل هوش مصنوعی توانایی آن در منطقی کردن و انجام اقداماتی است که بیشترین شانس را برای دستیابی به یک هدف خاص دارد.

زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی است، که به مفهومی اشاره دارد که برنامه‌های رایانه‌ای می‌توانند به طور خودکار از داده‌های جدید بیاموزند و بدون کمک انسان با آن‌ها سازگار شوند. تکنیک‌های یادگیری عمیق، این یادگیری خودکار را از طریق جذب مقادیر عظیمی از داده‌های بدون ساختار مانند متن، تصاویر یا ویدئو، امکان‌پذیر می‌سازد.

هوش مصنوعی چیست؟

آشنایی با هوش مصنوعی (AI)

وقتی اکثر مردم اصطلاح هوش مصنوعی را می شنوند، اولین چیزی که معمولاً به آن فکر می کنند ربات ها هستند. دلیلش این است که فیلم‌ها و رمان‌های پرهزینه داستان‌هایی درباره ماشین‌های انسان‌مانندی می‌بافند که زمین را ویران می‌کنند. اما هیچ چیز نمی تواند دور از حقیقت باشد.

هوش مصنوعی بر این اصل استوار است که هوش انسان را می‌توان به گونه‌ای تعریف کرد که یک ماشین بتواند به راحتی آن را تقلید کند و وظایفی را از ساده‌ترین تا پیچیده‌تر انجام دهد. اهداف هوش مصنوعی شامل تقلید از فعالیت های شناختی انسان است. محققان و توسعه دهندگان در این زمینه در تقلید از فعالیت هایی مانند یادگیری، استدلال و ادراک گام های شگفت انگیزی سریع برمی دارند تا جایی که بتوان آنها را به طور مشخص تعریف کرد. برخی بر این باورند که مبتکران ممکن است به زودی قادر به توسعه سیستم هایی باشند که از ظرفیت انسان برای یادگیری یا استدلال هر موضوعی فراتر باشد. اما برخی دیگر بدبین هستند زیرا تمام فعالیت های شناختی با قضاوت های ارزشی که تابع تجربه انسانی هستند، همراه است.

هوش مصنوعی از ابتدای پیدایش خود مورد توجه دانشمندان و عموم مردم قرار گرفته است. یکی از موضوعات رایج این ایده است که ماشین‌ها به قدری توسعه می‌یابند که انسان‌ها قادر به ادامه آن نخواهند بود. مورد دیگر این است که ماشین ها می توانند به حریم خصوصی افراد نفوذ کنند و حتی به سلاح تبدیل شوند. بحث‌های دیگر درباره اخلاق هوش مصنوعی و اینکه آیا سیستم‌های هوشمند مانند روبات‌ها باید با حقوقی برابر با انسان‌ها رفتار شوند، بحث می‌کنند.

هوش مصنوعی به طور مداوم در حال تکامل است تا به نفع بسیاری از صنایع مختلف باشد. ماشین‌ها با استفاده از یک رویکرد بین رشته‌ای مبتنی بر ریاضیات، علوم کامپیوتر، زبان‌شناسی، روان‌شناسی و غیره سیم‌کشی می‌شوند.

یکی دیگر از مسائل بحث برانگیز بسیاری از افراد با هوش مصنوعی این است که چگونه ممکن است بر اشتغال انسان تأثیر بگذارد. با توجه به اینکه بسیاری از صنایع به دنبال خودکارسازی مشاغل خاص از طریق استفاده از ماشین آلات هوشمند هستند، این نگرانی وجود دارد که افراد از نیروی کار بیرون رانده شوند. خودروهای خودران ممکن است نیاز به تاکسی و برنامه‌های اشتراک خودرو را از بین ببرند، در حالی که تولیدکنندگان ممکن است به راحتی نیروی انسانی را با ماشین‌ها جایگزین کنند و مهارت‌های افراد را منسوخ‌تر کنند.

دیدگاه‌ها

قوانین ثبت دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *