SMS و MMS چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟
امروزه روش های مختلفی برای ارسال پیامک وجود دارد که صرف نظر از اینکه از آیفون یا اندروید استفاده می کنید، احتمالاً از چندین برنامه پیامک استفاده کرده اید. احتمالاً نامهای مخفف مختلفی مانند SMS و MMS را شنیدهاید و با برنامههای پیامرسان متنی تلفن همراه محبوب مانند iMessage، WhatsApp و WeChat برخورد کردهاید. ما در مورد معنای هر یک از این اصطلاحات و تفاوت در فناوری های نیروبخش آنها بحث می کنیم.
SMS و MMS: تفاوت ها و شباهت ها چیست؟
SMS مخفف عبارت Short Message Service است. این فناوری که در دهه 1980 اختراع شد و در استانداردهای 1985 GSM تعریف شد، یکی از قدیمی ترین فناوری های ارسال پیامک است. همچنین رایج ترین و پرکاربردترین است.
MMS مخفف عبارت Multimedia Messaging Service است. این با استفاده از فناوری مشابه SMS ساخته شده است تا به کاربران پیام کوتاه امکان ارسال محتوای چند رسانه ای را بدهد بیشتر برای ارسال عکس استفاده می شود، اما می تواند برای ارسال صدا، مخاطبین تلفن و فایل های ویدیویی نیز استفاده شود.
از آنجا که SMS و MMS از طریق یک شبکه تلفن همراه ارسال می شوند، برای شروع فقط به یک طرح بی سیم از اپراتورهای تلفن همراه نیاز دارند. پیام های SMS استاندارد به 160 کاراکتر در هر پیام محدود می شوند. اگر پیامی از این حد تجاوز کند، بسته به طول آن، به چند بخش 160 کاراکتری تقسیم میشود. امروزه اکثر اپراتورها به طور خودکار این پیام ها را به هم متصل می کنند تا اطمینان حاصل کنند که به ترتیب ارسال شده می رسند. برخلاف پیامک، پیام های MMS محدودیت استانداردی ندارند. در حالی که حداکثر اندازه آنها به حامل و دستگاهی که پیام را دریافت می کند بستگی دارد، 300 کیلوبایت اغلب به عنوان بزرگترین اندازه ای که اکثر اپراتورها با اطمینان از آن استفاده می کنند ذکر می شود.
iMessage، WhatsApp و سایر برنامه های OTT چیست؟
iMessage، Whatsapp، WeChat، Facebook Messenger و دیگر برنامههای پیامرسان اغلب به عنوان برنامههای Over The Top (OTT) شناخته میشوند. آنها به این دلیل نامیده می شوند که به اتصال شبکه سلولی نیاز ندارند و به جای آن از IP (پروتکل های اینترنت) استفاده می کنند. برای ارسال و دریافت پیامک با استفاده از این برنامهها، دستگاه شما باید از طریق WiFi یا از طریق اتصال اینترنت تلفن همراه به اینترنت متصل باشد.
iMessage به طور انحصاری در iOS در دسترس است و از طریق برنامه Messages در آیفون کار می کند. در هنگام نوشتن یک پیام متنی، اگر iOS تشخیص دهد که شماره تلفن گیرنده با آیفون استفاده شده است، به طور خودکار از iMessage استفاده می کند. در غیر این صورت به اس ام اس معمولی برمی گردد.
برای استفاده از WhatsApp، WeChat و سایر برنامههای OTT باید برنامه مربوطه را از فروشگاه برنامه دانلود کنید. پس از نصب، این برنامهها هر شماره تلفنی را در لیست مخاطبین شما که از یک برنامه استفاده میکنند شناسایی میکنند و به شما امکان میدهند پیامها و چندرسانهای را برای آن مخاطبین ارسال کنید. برخی از آنها مانند WhatsApp، WeChat و Facebook Messenger نیز می توانند تماس های صوتی و تصویری برقرار کنند.
iMessage، Whatsapp و سایر برنامه های OTT چه تفاوتی با پیامک دارند؟
از آنجایی که برنامه های OTT و پیامک ها از پروتکل های کاملاً متفاوتی برای ارسال پیام استفاده می کنند، هر کدام دارای پلتفرم و نیازهای شبکه متفاوتی هستند. برنامه های OTT به اتصال اینترنت نیاز دارند در حالی که پیامک به اتصال شبکه تلفن همراه نیاز دارد. و در حالی که برنامه های OTT باید از فروشگاه های برنامه iOS یا Android بارگیری شوند، پیامک توسط همه تلفن های همراه مدرن پشتیبانی می شود. در نتیجه هر کدام مزایا و معایب نسبی خود را دارند.
پیامک یک فناوری جهانی است که امروزه توسط هر شبکه تلفن همراه و دستگاه پشتیبانی می شود. تنها چیزی که برای شروع پیامک دادن از طریق پیامک نیاز دارید شماره تلفن شخص دیگری است. این پیامک را به کانالی محبوب برای ارتباط کسبوکارها با مشتریان تبدیل میکند، زیرا از ایمیل فوریتر است و نیازی به دانلود برنامه اضافی ندارد. از سوی دیگر، برنامههای OTT «باغهای دیواری» هستند. شخصی که از WhatsApp استفاده میکند نمیتواند با استفاده از WeChat به شخص دیگری پیامک ارسال کند. هر دو باید از یک برنامه استفاده کنند.
برنامههای OTT برای اشتراکگذاری فایلهای چندرسانهای بر MMS ترجیح داده میشوند زیرا محدودیتهای اندازه فایل یکسانی ندارند. آنها همچنین دارای ویژگی های بیشتری مانند پیام های گروهی، پخش پیام و تماس صوتی و تصویری هستند. و مهمتر از همه، استفاده از برنامه های OTT – بر خلاف SMS – رایگان است.
SMS و MMS: استفاده جهانی
همانطور که در بالا ذکر شد، پیامک در ایالات متحده محبوبترین است زیرا اکثر اپراتورها طرحهایی را با ارسال پیامک نامحدود ارائه میدهند و پیامک را رایگان یا تقریباً رایگان میکنند. iMessage به دلیل تعداد زیاد کاربران آیفون در کشور در رتبه دوم قرار دارد. ارسال پیامک در دهه گذشته به حدی افزایش یافته است که در حال حاضر شاهد ارسال روزانه بیش از 6 میلیارد پیامک فقط در ایالات متحده هستیم. ترافیک سالانه MMS در ایالات متحده از 57 میلیارد به 96 میلیارد پیام از سال 2010 تا 2013 افزایش یافته است. و بدون هیچ هزینه قابل توجهی برای جلوگیری از آنها، شاهد هستیم که صاحبان تلفن های هوشمند 18 تا 24 ساله ایالات متحده به طور متوسط روزانه 67 پیامک ارسال می کنند.
برنامه های پیامک نامحدود در سایر نقاط جهان کمتر رایج است. این دلیل اصلی است که چرا اپلیکیشنهای پیامرسان مانند واتساپ و وی چت چنین جایگاه قابل توجهی در این بازارها به دست آوردهاند. واتساپ امروزه محبوبترین اپلیکیشن پیامرسان در جهان است و بیش از ۱ میلیارد نفر از آن حداقل یک بار در ماه استفاده میکنند. استفاده از پیامک شخص به فرد در کشورهایی مانند هند و برزیل جایی که اپراتورهای تلفن همراه به ندرت برنامه های پیامک نامحدود ارائه می دهند تا حد زیادی با واتس اپ رایگان جایگزین شده است.
وی چت نیز مانند واتس اپ نیاز به نصب از اپ استور دارد و قابلیت های ارتباطی مشابهی دارد. در چین بسیار محبوب است و تا به امروز تقریباً 500 میلیون کاربر جمع آوری کرده است. مانند واتس اپ، وی چت توانست پیامک را جایگزین کند زیرا استفاده از آن رایگان است.
کاربردهای تجاری پیامک
مردم این روزها زمان قابل توجهی را صرف تلفن های خود می کنند: یک فرد بزرگسال آمریکایی به طور متوسط تقریباً 3 ساعت در روز از یک دستگاه تلفن همراه استفاده می کند. از آنجایی که بیشتر این زمان صرف ارسال پیامک می شود، بسیاری از کسب و کارها به درستی حدس زده اند که پیامک یکی از مؤثرترین کانال ها برای کسب و کارها برای دستیابی به مشتریان جدید و فعلی است.
مردم به سادگی ترجیح می دهند با کسب و کارها از طریق پیامک ارتباط برقرار کنند. نرخ باز و پاسخ بالاتر 90٪ از تمام پیامهای متنی در عرض 3 ثانیه خوانده میشوند. بازاریابی پیامکی را جذابتر میکند، بهویژه زمانی که در زمینه خدمات مشتری استفاده میشود. به عنوان مثال، بیمارستان ها و کلینیک ها با موفقیت از پیامک برای ارسال هشدارها و یادآوری های قرار استفاده می کنند. و شرکت های تجارت الکترونیک و تدارکات از آن برای ارائه اعلان های تحویل به مشتریان استفاده می کنند. برای درخواستهای معمول کانال خدمات مشتری، بسیاری از کسبوکارها به گردشهای کاری خودکار متکی هستند و درخواستهای حساستر را به نمایندگیهای خدمات مشتری انسانی تحویل میدهند.